alcalin
Chefi și Specialiști Food stories Specialiști

Ce este dieta alcalină?

Tot auzim despre diverse forme de diete sau chiar stil de viață și de cele mai multe ori informațiile pe care le avem sunt „după ureche”, așa că ne-am gândit să întrebăm un specialist care să ne spună clar ce este dieta alcalină.

Andreea Silvia Fluerașu a studiat Nutriție Naturistă la College of Naturopathic Medicine în Londra, și este licențiată, de asemenea, în psihologie. Momentan, nutriționista oferă consultanță de specialitate în cadrul centrului Atasagon Detox & Wellbeing din Brașov, un centru specializat, după cum îi spune și numele, în tratamente de detoxifiere și obținere a unei calități superioare a vieții.

Ce înseamnă dieta alcalină?

Pe scurt, dieta dvs. poate modifica valoarea pH-ului (măsurarea acidității sau a alcalinității) corpului dumneavoastră. Metabolismul nostru reprezintă conversia alimentelor în energie. Reacțiile chimice din corpul nostru se întâmplă lent, controlat și lasă în urmă diferite tipuri de resturi metabolice. Aceste resturi metabolice pot fi alcaline, neutre sau acide și pot afecta în mod direct aciditatea corpului nostru. Cu alte cuvinte, dacă mănânci alimente care lasă reziduri acide, sângele va avea un pH mai acid, iar dacă mănânci alimente care lasă reziduri alcaline, sângele va fi mai alcalin. Alegând mai multe alimente alcaline, ne putem echilibra corpul și îmbunătăți sănătatea.

Când discutam despre dieta alcalină, este important să înțelegem pH-ul. Acesta este un idice ce reflectă cât de acid sau alcalin este ceva. Valoarea pH-ului este cuprinsă între 0 și 14:

  • Acidic: 0.0-6.9
  • Neutral: 7,0
  • Alcalin (sau de bază): 7.1–14.0

Cu toate acestea, este important să rețineți că pH-ul variază foarte mult în interiorul corpului. În timp ce unele părți sunt acide, altele sunt alcaline – nu există un nivel general. De exemplu, stomacul dvs. este încărcat cu acid clorhidric, oferindu-i un pH de 2-3,5, care este foarte acid. Această aciditate este necesară pentru a descompune alimentele. Pe de altă parte, sângele uman este întotdeauna ușor alcalin, cu un pH de 7,35–7,45. Dacă pH-ul sângelui ar scădea din aceste limite normale, celulele noastre ar înceta să funcționeze și ai muri foarte repede, dacă nu sunt tratate. Din acest motiv, corpul are multe modalități eficiente de a-și regla echilibrul de pH. Acest proces este cunoscut sub denumirea de homeostază acid-bazică. Mai exact, pentru a menține un pH constant în sânge, corpul nostru ia minerale alcaline, cum ar fi calciul din oase și amortizează pH acid. Conform acestei teorii, dietele care formează acizi, cum ar fi o dieta bazată pe mancare fast-food, va duce, în timp, la scăderea densității minerale osoase și ulterior la osteoporoză. Bineînțeles, avem mai multe organe care sunt mobilizate să mențină pH-ul în echilibru, și acestea sunt: Rinichii produc bicarbonat care neutralizează acizii din sânge. Sistemul respirator este de asemenea implicat în controlul pH-ului sanguin. Când ionii de bicarbonat din rinichii se leagă de acizii din sânge, rezultă dioxid de carbon, pe care îl expirăm și apă, pe care o eliminăm prin urină.

Andreea Silvia Fluerașu

Dieta alcalina se adresează doar celor care vor să slăbească sau tuturor?

Dieta alcalină este recomandată tuturor, încurajând un aport ridicat de fructe, legume și alimente sănătoase din plante, în timp ce restricționează alimentele procesate. Haideți să ne gândim la dieta tipic românească pentru un moment. Acesta tinde să fie bogată în zahăr, cereale rafinate, sodiu (mai ales mezelurile și preparatele din carne din comerț pe care le consumăm) și săracă în fructe și legume – cam opusul unui meniu alcalin. Știm că există beneficii pentru consumul ridicat de fructe și legume în dieta noastră: o tensiune arterială mai bună, un risc mai mic de boli de inimă, un risc redus de diabet zaharat tip 2 și chiar o scădere în greutate. Recomandăm totuși să consultați un specialist în nutriție, înainte de a începe orice program alimentar, ca să fiți sigur că nevoile organismului sunt adresate corespunzător.

Care sunt alimentele benefice și care sunt alimentele complet de evitat într-o dietă alcalină?

Alimentele care creează un mediu acid în organism includ cele mai multe alimente procesate:

  • carne, pește, orez, cereale, îndulcitori artificiali, pâine, paste, brânză, băuturi cofeinizate, alcool și condimente.
  • unele nuci și semințe formează acid: nucile, caju, fistic, macadamia, alune, semințele de floarea soarelui și de dovleac.
  • Unele fructe și legume pot avea pH acid, incluzând majoritatea tipurilor de fasole, fructe uscate, afine.
  • Muștar, ketchup, maioneză și oțet sunt exemple de condimente acidifiante.
  • Cola, cafea, ceaiuri îndulcite.

Alimente de alcalinizare – Consumarea alimentelor alcalinizante ajută la echilibrarea efectelor alimentelor acide din organism.

  • fructe și legume proaspete – pere, piersici, cireșe, mere, toate tipurile de pepene, banane, cartofi, legume crucifere, broccoli, kale, varză de Bruxelles, conopidă, morcovi, sfeclă, vinete și varză.
  • condimente: pătrunjelul, mărarul;
  • Seminte încolțite sunt de asemenea alcalizante.
  • Unele produse lactate sunt alcaline, cum ar fi laptele de unt și iaurtul simplu.
  • Amaranth și quinoa sunt cereale alcalinizante, iar migdalele, castanele și nuca de cocos proaspătă sunt nuci alcalinizante.
  • Alte alimente alcaline includ miere, ceară, ceai și gălbenușuri de ou.

Alimente neutre – Alimentele neutre nu au un efect acid sau alcalin asupra organismului atunci când sunt consumate. Alimentele neutre includ unt proaspăt, smântână proaspătă, crudă; lapte și zer; și margarină și uleiuri.

Este o dieta alcalina un mod de viata sau trebuie făcută periodic?

Doar pentru că un aliment are un pH acid nu înseamnă că nu ar trebui să îl consumăm. Avem nevoie de unele alimente cu pH acid deoarece acestea sunt surse de nutrienți importanți pentru sănătate, cum ar fi acizii grași esențiali omega 3 din pește și vitaminele B din cereale. Cheia este să eliminăm alimentele nesănătoase care formează acid, cum ar fi cele procesate: chipsurile de cartofi, cerealele rafinate, îndulcitorii și dulciurile și să alegem surse sănătoase precum carnea slabă, cerealele integrale și lactatele simple (fără arome sintetice).

Este faimoasa apă cu lămâie de dimineața o modalitate benefică de alcalinizare a corpului?

În ultimii ani, apa cu lămâie a câștigat popularitate largă în rândul oamenilor conștienți de importanța unei sănătăți optime. De asemenea, a devenit o recomandare populară în rândul nutriționiștilor, deoarece poate să crească aroma apei obișnuite, oferind în același timp mai puține calorii decât băuturile îndulcite cu zahăr, cum ar fi sucurile comercial de fructe. Cercetările au descoperit o multitudine de beneficii ale consumului de apă cu lămâie pentru pierderea în greutate, sănătate imunitară, niveluri de energie și multe altele. În timp ce lămâile sunt acide în forma lor naturală, apa cu lămâie are un efect alcalin în organism. Ideal ar fi să consumăm o cană cu apă călduță cu ¼ lămâie proaspăt stoarsă în fiecare dimineață pe stomacul gol, pentru a efectua o ușoară detoxifiere după orele de somn. Apa cu lămâie acționează, de asemenea, ca un diuretic ușor, ceea ce înseamnă că s-ar putea să folosiți baia mai des după ce începeți să beți apă cu lămâie. De asemenea, apa cu lămâie conține o cantitate considerabilă de vitamina C. Acestea combate efectele dăunătoare provocate de radicalii liberi, păstrându-vă pielea proaspătă și contribuind la încetinirea procesului de îmbătrânire. A rămâne bine hidratat este absolut crucial pentru orice dietă de slăbit. Studiile arată că consumul de apă înainte de masă poate reduce senzația de foame în timp ce crește sațietatea. De fapt, un studiu publicat în Journal of the American Dietetic Association a constatat că consumul a 300 ml de apă înainte de micul dejun a scăzut numărul de calorii consumate cu un procent extraordinar de 13%.

Despre autor

mm

Andra Ilias

Andra Iliaș este jurnalist, blogger și foodie, adică o pasionată a domeniului culinar, nu doar o gurmandă. Când nu este în fața laptopului, scriind, o găsești în fața aragazului, pregătind ceva de mâncare, fie pentru prieteni, fie pentru participanții la diverse evenimente culinare, ori pentru juriul vreunui concurs de gătit.
Instagram: HypnoticFoodie

Adaugă un comentariu

Click aici ca să postezi un comentariu

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

answear.ro

answear.ro%20

carturesti.ro%20




Booking.com

Fii prietenul nostru!